អង្គការមូលនិធីអាស៊ី (The Asia Foundation) កំពុងតែធ្វើការអង្កេតប្រចាំខែមួយទៅលើបណ្តាញសង្គម Facebook ខ្មែរចំនួន ២០ ដែលកំពុងពេញនិយមនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា។
អង្គការនេះ ប្រទះឃើញទំព័រ Facebook របស់ប្រធានគណបក្សសង្គ្រោះជាតិ លោក សម រង្ស៊ី ដែលមានចំនួន Like ១.៦៧ លាន ចំណាត់ថ្នាក់លេខ ២ ក្នុងចំណោមទំព័រ Facebook ដែលមានអ្នក Like ច្រើនជាងគេបំផុតក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ដោយចាញ់ទំព័រ Facebook របស់វិទ្យុសម្លេងសហរដ្ឋអាមេរិក (VOA) ដែលមានចំនួន Like រហូតដល់ទៅ ២.២ លានតែមួយគត់ គិតត្រឹមខែ កញ្ញា។
ទំព័រ Facebook របស់គេហទំព័រ Post khmer របស់កាសែត ភ្នំពេញ បុស្តិ៍ ឈរនៅលេខ ៣ ខណៈទំព័ររបស់លោកនាយករដ្ឋមន្រ្តី ហ៊ុន សែន ឈរនៅលេខ ៤ ដោយមានចំនួនអ្នកចុច Like តិចជាងដៃគូប្រកួតប្រជែងរបស់លោករហូតដល់ទៅ ៣៧ ភាគរយ។
លោក Silas Everett តំណាងមូលធិនិអាស៊ី បានប្រាប់ភ្នំពេញ ប៉ុស្តិ៍ថា លោកនាយករដ្ឋមន្រ្តី ហ៊ុន សែន កំពុងព្យាយាមធ្វើឲ្យគម្លាតនេះកាន់តែតូចទៅៗ។
លោកថ្លែងថា៖« ក្នុងនិន្នាការបច្ចុប្បន្ននេះ លោក ហ៊ុន សែន នឹងអាចបង្កើនចំនួន Like នៅលើទំព័រ Facebook របស់លើកឲ្យបានច្រើនជាងទំព័ររបស់លោក សម រង្ស៊ី នៅឆ្នាំ ២០១៧»។
ទោះជាយ៉ាងណា យោងតាមគេហទំព័រ Socialbaker.com បានដឹងថា គិតត្រឹមថ្ងៃ ១០ ធ្នូ ទិវាសិទ្ធិមនុស្សនេះទំព័រ Facebook របស់ VOA ឈរនៅលេខ ១, តារាចម្រៀងពេញនិយម មាស សុខសោភា លេខ ២, លោក សម រង្ស៊ី លេខ ៣, ទំព័ររបស់វិទ្យុអាស៊ីសេរី លេខ ៤ និងទំព័រ Facebook Post Khmer របស់កាសែត ភ្នំពេញ ប៉ុស្តិ៍ ឈរនៅលេខ ៥ ខណៈទំព័រ Facebook របស់លោក ហ៊ុន សែន ស្ថិតនៅក្នុងចំណាត់ថ្នាក់លេខ៧ ជាមួយនឹងអ្នកគាំទ្រជាង ១.៥ លានអ្នក។
ឥទ្ធិពលនៃបណ្តាញសង្គម Facebook
របាយការណ៍របស់អង្គការមូលនិធីអាស៊ី ដែលផ្តោតសំខាន់ទៅលើគំនិតទស្សនៈរបស់ប្រជាជនកម្ពុជា និងការកើនឡើងនៃឥទ្ធិពលរបស់មនុស្សថ្នាក់ទាប និងកណ្តាល ក៏បានរកឃើញថា អំពើឧក្រិដ្ឋកម្ម ជម្លោះព្រំដែន និងគ្រោះថ្នាក់ចរាចរណ៍បានក្លាយជាប្រធានបទដែលទទួលបានការព្រួយបារម្ភជាងគេនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា។
អ្នកដែលមានការព្រួយបារម្ភចំពោះវាភាគច្រើន គឺជាក្រុមយុវវ័យដែលមិនធ្លាប់ឆ្លងកាត់សង្រ្គាម ប្រើប្រាស់ទូរស័ព្ទស្មាតហ្វូន ដើម្បីធ្វើទំនាក់ទំនង និងមាននិន្នាការប្រឆាំងជាមួយនឹងគណបក្សប្រជាជនកម្ពុជា។ ជាង ៦៥ ភាគរយនៃ ប្រជាជនកម្ពុជាសរុប មានអាយុតិចជាង ៣០ ឆ្នាំ គឺជាមូលហេតុចម្បងនៃការធ្លាក់ចុះនៃចំនួនកៅអីរបស់គណបក្សប្រជាជនកម្ពុជា ដែលដឹកនាំដោយលោក ហ៊ុន សែន។
លោក Sila Everett ប្រាប់សារព័ត៌មានក្រៅស្រុកមួយឈ្មោះ The Diplomat ថា៖ «ការធ្លាក់ចុះនេះតំណាងឲ្យការកើនឡើងនៃ ការចូលរួមរបស់ប្រជាជន ដែលធ្លាប់ត្រូវបានគេមើលរំលងជាយូរណាស់មកហើយ។
លោកថ្លែងថា៖ «សម្រាប់អ្នកនយោបាយ ប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយសង្គម គឺជាឱកាសមួយដែលជួយឲ្យពួកគេបានយល់ពីអ្វីដែលប្រជាជនភាគច្រើននិយមចាប់អារម្មណ៍។ ប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយសង្គមកំពុងតែបានក្លាយទៅជាវេទិការបស់ប្រជាជនកម្ពុជាសម្រាប់ពិភាក្សាអំពីបញ្ហាសំខាន់ៗនានាដែលមានឥទ្ធិពលមកលើពួកគេ។
លោក Everett បន្ថែមថា៖ «ក្រុមមនុស្សថ្នាក់កណ្តាល គឺជាក្រុមភាគច្រើនដែលបានប្រើប្រាស់ប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយសង្គមជាមធ្យោបាយក្នុងការបញ្ចេញសម្លេងរបស់ខ្លួនឲ្យសាធារណជនបានដឹងលឺ»។
ទោះជាយ៉ាងនេះក្តី អ្នកស្រី ClothildeLe Coz អ្នកស្រាវជ្រាវជាន់ខ្ពស់ម្នាក់របស់ក្រុមអ្នកកាសែតគ្មានព្រំដែន (RSF) បានឲ្យដឹងដែរថា ចំនួនអ្នកប្រើប្រាស់ អ៊ីនធើណេត មានការកើនឡើងយ៉ាងលឿន ហើយវានឹងក្លាយជាប្រភពព័ត៌មានចម្បងមួយដូចទូរទស្សន៍ដែលក្នុងរយៈពេលប្រមាណ កន្លះឆ្នាំទៀត។
អ្នកស្រី ត្រូវបានដកស្រង់សម្តី ក្នុងទស្សនាវដ្តី The Diplomat ដែរថា៖ «ប្រជាជនកាន់តែហ៊ានទៅៗក្នុងការបញ្ចេញមតិយោបល់។ អ៊ីនធើណេត កំពុងតែធ្វើការផ្លាស់ប្តូរទស្សនៈរបស់ប្រជាជនកម្ពុជាចំពោះខ្លួនឯង និងពិភពលោក ហើយបង្ខំអ្នកកាន់អំណាចឲ្យផ្លាស់ប្តូរការគ្រប់គ្រងផងដែរ»។
អ្នកស្រីបានចាត់ទុកទូរទស្សន៍ជាប្រភពនៃ ការកម្សាន្ត និងអ៊ីនធើណេតជាប្រភពព័ត៌មានចម្បង៕